A kritikus tömeg!
2006.04.20.
Hápi


Bizonyára egyre több embernek tűnik fel, hogy Budapestet, és egyre több vidéki várost időnként hatalmas kerékpáros tömeg lepi el, bénítja meg. A legnagyobb megmozdulások két nevezetes napon vannak. Az egyik április 22. a Föld napja, míg a másik szeptember 22. a Nemzetközi Autómentes nap.
Lelkes Critical Mass rajongóként és már többszöri szervezőként kicsit szeretném megismertetni
weboldalunk olvasóját is eme kezdeményezés céljával, történetével.
A mozgalom célja az élhetőbb, tisztább város.

Ez a mozgalom nem a motorizált közlekedést választók ellen szól. Ezt nem is kívánhatjuk, hisz sok embernek ?közöttük nekem is- munkánk, mindennapi teendőink intézéséhez szükséges a gépjármű használata. Sajnos a városban közlekedő gépjárművek száma napról napra nő, melynek következtében a dugók is egyre több helyen, egyre hosszabb ideig alakulnak ki. Ezt a helyzetet egy-egy baleset, útjavítás még rontja is.
Ezért szeretnénk felhívni a dugóban araszolgató, nem kötöttpályás tömegközlekedési eszközökön utazó embertársak figyelmét, ha tehetik, akkor kerékpárral közlekedve sokkal gyorsabban, olcsóbban és környezetkímélőbb mód
on juthatnak el munkahelyükre.
Aktív kerékpárosként, ha teendőm, és annak helyszíne lehetővé teszi, legtöbbször én is kerékpárral közlekedem a városban. Azért csak legtöbbször, mert kerékpáromat nem merem mindenhol őrizet nélkül hagyni.
Városban és városon kívül kerékpáron közlekedve is tapasztalom, hogy a kerékpáros kultúra, közlekedés, infrastruktúra hazánkban még igencsak gyerekcipőben jár. Ennek fejlesztéséhez szükség van a döntéshozók támogatására, cselekedetére is.
Jól tervezett, a kerékpárosok által is biztonságosan használható kerékpár- és autóút-hálózatot, megfelelő szállítási és tárolási feltételeket szeretnénk, melyek mindennapi közlekedésünket biztonságosabbá teszik.
A Critical Mass felvonulás csak a kerékpározásról szól, politikam
entes esemény, de az a célja, hogy a politikusok magukévá tegyék, és magasra emeljék a városi kerékpározás ügyét.
?A Critical Mass mögé bárki beállhat, de a Critical Mass senki mögé nem áll be.?

Fedezzük fel mi is ismét a kerékpárt, mint a leggyorsabb városi közlekedési eszközt, a vidéken és több nyugat-európai városban élő embertársainkhoz hasonlóan.
A városban egyre több, kerékpárral közlekedő ember és a Critical Mass mozgalom hazai rövid története is bizonyítja, hogy igen is igény van a városi közlekedés eme formájára.
A Critical Mass története:
A mozgalom 1992 szeptemberében San Franciscoban alig négy tucat résztvevővel indult útjára. A havonta rendezett felvonulásokon folyamatosan emelkedett a résztvevők száma, és 1993-ra elérte a fél e
zres tömeget. Hamarosan más városok is csatlakoztak a mozgalomhoz. Ma már a világ több száz nagyvárosában rendszeresen tartanak felvonulásokat, és a résztvevők száma már több tízezres nagyságrendben mérhető.
Hazánkban a mozgalom 2004 vetette meg lábát. Előtte is voltak kerékpáros felvonulások, melyeket civilek, civil szervezetek (VBB, Rügyecskék alapítvány, futárok, stb.) szerveztek, de viszonylag egymástól függetlenül.
2004 kora őszén azonban megváltozott a helyzet. Az ok: az Autómentes nap hétköznapra esett, melyet az autósforgalom zavartalansága érdekében az akkori városvezetők a hétvégére helyeztek át. Az addigi felvonulások szervezői és újabb aktivisták összefogásával 2004. szeptember 22. az igazi Autómentes napon 4000 fős tömeg gyűlt
össze a Hősök terén. Ezen a szervezők is meglepődtek, már csak azért is, mert a felvonulást nem nagyon reklámozták, híre a kerékpárosok között szájról szájra terjedt.
Következő évben a Föld napján megtartott felvonuláson a tömeg már több mint a kétszeresére nőtt. A 10000 kerékpáros hatására már a sajtó is komoly figyelmet fordított a hazai kerékpározás mostoha helyzetére, de a politikusok még inkább áprilisi tréfának tekintették. Nem véletlenül, hisz ez a felvonulás az ország történetének egyik legnagyobb politikától független civilek által szervezett megmozdulása volt.
2005-ben a felvonulás egy éves évfordulóján az április tömeg szintén több mint a kétszeresére nőtt és a közel 25000 kerékpáros már jelezte, hogy az elérendő cél nemes, van alapja. Ezt már a politikusok se tekintették tréfának. Hamarosan országunk kormánya egy kerékpárügyi kormánybiztost nevezett ki a kerékpáros helyzet felmérésére, megoldási javaslatok kidolgozására a civil szervezetekkel együttműködve. Ez a felvonulás azonban a szervezőket is ráébresztette arra, hogy a ?kritikus tömeg? tényleg létezik, hisz a klasszikus útvonal kicsinek bizonyult. A ?kígyó? a farkába harapott.
A 2005-ös őszi felvonulás óta beindult valami, hisz a sajtó szinte naponta számol be kisebb-nagyobb előrelépésekről, fejlesztésekről. Ezeknek mi is örülünk, de mozgalmunk nem hagy alább, és a két nagy megmozdulás mellett szinte minden jelentősebb, a hazai kerékpározás javát szolgáló vagy érdekeit sértő döntésnél képviseltetjük magunkat hol pár tíz fős, hol több száz fős csoportunkkal.

A Critical Mass név története:
A Critical Mass név Ted White 1992-ben készült Return of the Scorcher című dokumentumfilmjéből származik. A kerékpárosokról szóló film egyik jelenetében George Bliss egy tipikus kínai helyzetet elemez, ahol a bringások nem tudnak átkelni a kereszteződésen a folyamatos keresztirányú autóforgalom miatt. A lámpa nélküli csomópontban folyamatosan gyűltek a várakozó kerékpárosok, míg számuk elég nagy lett ahhoz - elérte a kritikus tömeget ahogy Bliss fogalmazott - hogy mindannyian egyszerre elindulva sikeresen átkelhessenek elállva az utat a keresztben közlekedő autók elől.


Végezetül szeretnék még egy rendezvényt megemlíteni, mely nem áll szoros kapcsolatban a CM mozgalommal, de számomra ugyanolyan fontos, ha nem fontosabb. Sajnos a kerékpárosok számának növekedésével a baleseti statisztikák is emelkednek. Évente egyre több kerékpáros bajtársunk veszíti életét közlekedési balesetben. Az ő emlékükre szervezik meg minden év májusában a Fekete Tekerést, mikor is néhány száz kerékpáros részvételével megrendezett csendes felvonulással emlékezünk tragikus körülmények között eltávozott barátainkra, sporttársainkra.