Túraleírás: Börzsöny-kör 120
2006.03.27.

Túra

A tavaszi kerékpáros TT-k (teljesítmény túrák) közül talán az elsõ a Börzsöny-kör. Útvonala: Vác -Rád - Penc - Õsagárd -Nõtincs - Nógrád - Diósjenõ - Királyháza -Kemence - Vámosmikola - Szob - Márianosztra - Kóspallag - Kismaros - Vác.

Ez a túra nem kis kihívás több ok miatt is. A március eleje még elég korai ilyen -viszonylag- hosszabb
távú túrához, hisz nem mindenkinek van lehetõsége, elszántsága, a téli hónapokban edzeni. Másodsorban az idõjárás is kiszámíthatatlan, és elõfordulhat, hogy míg Vácott 5-6 fok van, addig fenn a hegyek között fagy.
De a túra szép, esetleg érdemes tavasz végén, vagy nyáron végigtekerni.
Ezt kívánja segíteni a jelen leírás.

0 km, Vác. (0m)
Vácról a Rád felé vezetõ utat úgy találhatjuk meg legkönnyebben, ha a várost átszelõ 2-es fõúton haladva megkeressük a mûvelõdési házat. Ez a korabeli típusterveknek köszönhetõen pont olyan, mint a gödöllõi. Ha vonattal érkezünk, akkor Vác-alsó megállónál szálljunk le, és az pont a Rád felé vezetõ út mellett van.
(A hivatalos túra, a stranddal
szemben nyíló kis utcában található iskola tornatermébõl indul. Onnan a székesegyházat megkerülve juthatunk ki a 2-es útra.)

Ha megtaláltuk a Rádi út-at, körülbelül el is múltak a tájékozódási problémáink a következõ 2-3 órára. Az út igen enyhén, de emelkedik. Elõször a vasutat, majd a leendõ M2-es autópályát (jelenleg 2A) szeljük át, és különösebb nehézségek, forgalom nélkül érünk Rádra. Eltévedni nemigen tudunk, egyenesen keresztülmegyünk a falun, és a másik oldalon, ugyanolyan lendülettel, mint ahogy érkeztünk, el is hagyjuk. A falu után még egy kis domb következik, és beértünk Pencre.

13km, Penc. (120m)
Itt, a faluban találunk egy útelágazást, ahol balra kell tartanunk Keszeg felé. (Az elsõ ellenõrzõ
; pontot itt találjuk.)

A mászást kedvelõk nem kis örömére egy kellemes kis kb. 150 méter hegymenet következik, több kanyarral. A végén érdemes visszatekinteni a falura. Keszegnél balra tartunk tovább Õsagárd felé. Az imént megnyert magasságunkat szép lassan elveszítjük, de ne csüggedjünk, hamarosan visszanyerjük. Õsagárd után ismét balra vesszük az irányt, és Nõtincs következik. Ezek a faluk picik, hamar átérünk rajtuk. Nõtincset elhagyva kicsit mászni fogunk, és -végre- kiérünk a 2-es útra. Ezen haladjunk jobbra kb. 2-300 métert, és forduljunk le balra Nógrád irányába.
A vár többször feltûnik elõttünk, miközben kicsit ismét emelkedünk. Visszamászunk kb. 280-290 méterre. A faluból a vár valahogy úgy látszik, mint a mellékelt képen.
(Ha vesszük a fáradtságot, és leszállunk a kerékpárról, valamint a fényképezõgépet sem hagyjuk otthon, és nem telefonnal fényképezünk, vélhetõen ettõl jobb képeket készíthetünk.) Nógrádot elhagyva, csak kb. 2 kilométer a diósjenõi ellenõrzõ pont.

40km, Diósjenõ (550m)
A falun áthaladva keressük az iskolát. Több helyen találhatunk tájékoztató táblát a helység fontosabb épületeirõl, de nekünk az iskola kell. Balkéz felé fog esni, iskola kinézete van, és a tétovázókat kb. 50 cm-es betûkkel kiírt ISKOLA felirattal gyõzi meg. Forduljunk be balra, és haladjunk el a bejárat elõtt.
(A második ellenõrzõ pontot itt találjuk, kapunk zsíros kenyeret, teát, csokit meg pecsétet)
A buli itt kezdõdik. Az iskola elõtt elhaladva, haladunk tovább az aszfaltúton, kb. 1 km után jobbra tartunk, és elkezdjük megmászni túránk legmagasabb csúcsát. Egyenletesen fogunk emelkedni 250 métert. Az út száraz idõben tökéletes.
De minden emelkedõnek vége van egyszer, így ennek is, kb. 4-5 kilométer múlva.
A dombtetõrõl viszont elég sokáig ereszkedünk, és látnivaló is lesz bõven. Valahol itt eredhet a Kemence patak, mert amikor egy hajtûkanyar után elõször találkozunk vele még elég kicsi. A tavaszi olvadó idõben azonban elég gyorsan hízik.
Ilyenkor a vize meglepõen tiszta a felsõbb részeken. (A túrán a dologban az a pech, hogy nem lehet a képen látható terepviszonyok miatt tempót menni, így hát a nehezen megszerzett helyzeti energiánkat bizony el kell fékezni...) A patak mellett haladva érkezünk Kemencére.

60 km, Kemence (704m)
Kemencén a kalandot kedvelõk átgázolhatnak a patakon, mert van egy gázló az autók részére. A tavaszi áradás sodrában, ez erõsen ellenjavallt, vegyük igénybe a mellette található hidat, és keljünk át a patak bal partjára. Kövessük a patak irányát, de menjünk az ott található úton. (Ha nem kelünk át, az eredeti út is elvileg odavisz). Találunk egy keresztezõdést, melyen balra térve Vámosmikola felé mehetünk. A keresztezõdés az iskola elõtt található.
(A pecsétet gyûjtõknek az iskolában kell találni valakit, aki nyom egy Kemencei pecsétet. Nem könnyû feladat, bár a furulyatanár felajánlotta, hogy aláír, de végül is, a hátsó - vélhetõen - gondnoklakásban sikerült begyûjtenem egy Agapé Gyülekezet Kemence pecsétet.)
Ez túránk legészakibb része, és körülbelül a fél táv is. Innen már hazafelé megyünk.
Az iskola melletti úton továbbindulva rövid mászások, és hosszabb ereszkedések után elérjük Vámosmikolát. Innentõl Szobig, jobb kéz felé tekintgetve többször feltûnik az Ipoly, melyben már a nemrég elhagyott Kemence-patak vizét is viszontláthatjuk. Ipolytölgyes, Letkés, Ipolydamásd esik szépen sorban útba ezen a szakaszon, ami a kis forgalom miatt kerékpárosok részére ajánlott útvonal.
Mivel ezen a 20 kilométeren végig az Ipoly szintjén haladunk, a szinttérképünkön sem látunk különösebb izgalmakat.
Mielõtt Szobra érnénk, balkéz felé találjuk a márianosztrai elágazást. (A pecsétgyûjtõknek tovább kell menni, kb. 800métert, és a jobb oldalon található büfében begyûjteni egy József Attila Mûvelõdési Központ pecsétet, majd vissza az elágazáshoz.)

91 km. Szob, márianosztrai elágazás (840m)
Az elágazás nem hoz irigylésre méltó helyzetbe minket. Döntenünk kell. A döntés lényege a szinttérképen látszik. Ugyanis a 90 km és 110 km közötti, (összesen kb. 220m szinttel bíró) rész kihagyható, ha nem a Börzsöny-kör 120 túrán vagyunk. Távolságot nem lehet spórolni, de szintet igen.
Ha a dolgok könnyebbik végét fogjuk meg, akkor Szobtól jöhetünk egészen Vácig, a Duna menti kerékpárúton, ami a Dunakanyar legszebb részein vezet keresztül. Nagymaroson megállhatunk a büfénél, és gyönyörködhetünk a Visegrádi hegység látványában.
A nehezebbik utat választva (Szob elõtt balra fordulva) felmászunk Márianosztrára, miközben megcsodálhatjuk a kõbányát. Az elágazásnál jobbra fordulunk Kóspallag felé.
(Elméletileg az elágazásban kellene lennie egy ellenõrzõ pontnak, nem sikerült megtalálni. De állítólag ez máskor is így van.)
Kóspallagtól már csak lefelé megyünk. Kismaros elõtt érünk le a fõútra, amin balra fordulunk, Kismaros, Verõce felé.
(Verõcén ne felejtsük el begyûjteni az utolsó pecsétet a focipálya elõtt.)
Verõce végétõl érdemes a kerékpárúton legurulni Vácig. Ha a kiindulási pontra, vagy a Vasútállomásra szeretnénk eljutni legjobb, ha a kompnál található meredek úton balra felmegyünk. A strand (rajt) jobbra, a vasútállomás a tér túlsó felén egyenesen tovább van.

124 km. Vác. (1203m)
Hát ennyi. Az alábbi szinttérképen látszik minden, mire fenn hivatkoztam.
Jó idõben nem veszélyes a dolog, hisz végig aszfalt, azon meg gurul a kerék.