Láncápolás
2006.03.27.


A láncról

Az egész meghajtás élettartamára kihatással van a lánc állapota, ezért ezt az alkatrészt kiemelt figyelemmel kell kezelni. A "megnyúlt" lánc fokozottan koptatja a fogsort és a hajtómûvet, aminek a cseréje nem olcsó mulatság. Ezért én havonta egyszer, vagy minden saras tekerés után kimosom a láncot. Most ennek a mûveletnek a szerintem legegyszerûbb,
hatékony módját szeretném megosztani veletek.

Az ápolószerek

Elõször is be kell szerezni egy flakon Brigéciol-t, ami egy minden autósboltban kapható motormosó emulzió. Kell még hozzá egy TF2 spray, ami egy bringás boltokban kapható viszonylag olcsó, és jó minõségû teflontartalmú láncolaj. Kell még egy nagy nyílású 0,5 literes mûanyag flakon.

Mûvelet

Ha ez megvan, akkor leszedem a láncot. Ha van patentszem (sram, vagy connex lánc), akkor könnyû a dolog, ellenkezõ esetben lánccsapszeg kinyomó szerszámra van szükség. Erre most nem térek ki, de ez sem egy ördöngösség.
Ha a lánc lent van, akkor beleügyeskedem a flakonba, majd a flakont félig megtöltöm a motormosó folyadékkal, lezárom, és jól felrázom.
Néhány órás pihentetés után ismét rázás. Ha nagyon mocskos a lánc, ezt lehet többször is. Ezután kiöntöm a motormosót, kiveszem a láncot, folyóvíz alatt jól kimosom, és felakasztom száradni. Ha teljesen megszáradt, akkor jól befújom a láncolajjal, és hagyom lecsöpögni a felesleget. Ezután én még le szoktam törölni egy tiszta száraz ronggyal, és mehet vissza. Mivel a TF2 elég híg olaj, én száraz idõben is befújom a láncot 2-3 naponta vele. Ilyenkor nem kell sok belõle, viszont nyomok egy kicsit a váltógörgõkre is.

Sok nyikorgásmentes kilométert kívánok!

csgy